FacebookPinterestInstagramYoutube

Uzasadnienie opracowania BENEGANIC


Kluczowa różnica pomiędzy witaminami syntetycznymi i organicznymi

Witamin syntetycznych nie uzyskuje się z naturalnych pokarmów. Są to ekstrakty eteru naftowego, pochodne smoły węglowej oraz cukry chemicznie przetworzone wraz z innymi kwasami oraz substancjami chemicznymi wykorzystywanymi w przemyśle (Budvari  i in.  1996;  Przewodnik po produkcji witamin i minerałów 1986; DeCava i in. 1997 ; Hui i in. 1992 ; Gehman  i in.  1948). Witaminy syntetyczne mają strukturę krystaliczną (Ensminger i in. 1993 ; Macrae i in. 1993), natomiast większość witamin zawartych w pożywieniu nie (Thiel   1999). Witaminy syntetyczne różnią się pod względem strukturalnym i chemicznym od witamin naturalnych pochodzących z pełnowartościowych pokarmów. Dlatego też nie powinno się ich nazywać witaminami, lecz raczej analogami (imitacjami) witamin.

Oprócz różnic w budowie chemicznej oraz strukturalnej witaminy syntetyczne nie mają jeszcze jednej ważnej cechy.  Naturalne witaminy w naszym ciele składają się z kilku różnych elementów składowych – enzymów, koenzymów oraz kofaktorów – które muszą współgrać, aby spowodować zamierzone oddziaływanie biologiczne. Witaminy, które naturalnie znajdują się w pełnowartościowych pokarmach, składają się z tych wszystkich niezbędnych elementów składowych. Z kolei witaminy syntetyczne to wyłącznie wyizolowane cząsteczki witamin, które występują naturalnie w pokarmach.

Dobrym przykładem jest witamina C. Produkty z syntetyczną witaminą C zawierają kwas askorbinowy lub związek zwany askorbinianem.  Kwas askorbinowy NIE jest witaminą C. Jest to raczej odpowiednik zewnętrznego pierścienia, który służy jako powłoka ochronna dla całego związku witaminy C, podobnie jak skórka pomarańczowa chroniąca pomarańczę. Prawdziwa witamina C, znajdująca się w pełnowartościowych pokarmach takich jak owoce i warzywa, składa się z następujących elementów:

  • rutyny
  • bioflawonoidów (witamina P)
  • faktora K
  • faktora J
  • faktora P
  • tyrozynazy
  • askorbinogenu oraz kwasu askorbinowego

Jeśli weźmiemy wyłącznie kwas askorbinowy, tak jak to ma miejsce w przypadku tabletki syntetycznej witaminy C, ciało musi zgromadzić pozostałe elementy składowe pełnego związku witaminy C z tkanek ciała, aby go wykorzystać. W przypadku, gdy nasze ciało nie posiada odpowiednich zasobów innych składników, sam kwas askorbinowy nie ma dobroczynnego wpływu na zdrowie, w odróżnieniu od pełnego związku witaminy C.  Po tym, jak skończy krążyć po naszym organizmie, niewykorzystany kwas askorbinowy jest wydalany z moczem.

Podobnie jak witamina C prawie wszystkie pozostałe znane nam witaminy mają dobroczynny wpływ na zdrowie w obecności enzymów, koenzymów oraz kofaktorów i minerałów.

Różnica w strukturze oraz składzie chemicznym oraz brak niezbędnych aktywnych składników w witaminach syntetycznych powodują powstawanie poważnych mankamentów związanych z ich spożywaniem. Mankamenty te dotyczą prawie wszystkich aspektów dotyczących wartości suplementów witaminowych mających związek ze zdrowiem: ich skuteczności, biodostępności oraz możliwych toksycznych skutków ubocznych.

 

Skuteczność witamin syntetycznych w porównaniu z witaminami organicznymi

Suplementy organiczne z pełnowartościowych pokarmów są o wiele bardziej skuteczne niż witaminy syntetyczne, ponieważ witaminy pochodzące z pokarmów to witaminy kompleksowe, a nie tylko ich elementy; dostarczają one wszystkie konieczne składniki aktywne, które są niezbędne do optymalnego działania witamin w organizmie.

Za przykład może służyć badanie zlecone przez rząd USA, w ramach którego w badaniu in vivo porównywało działanie pokarmów bogatych w witaminę C (zawierających 80 mg witaminy C) do pokarmów zawierających 15,6 razy więcej wyizolowanego kwasu askorbinowego (1250 mg). Badanie to dowiodło, że pokarmy zawierające witaminę C miały większy wpływ na zwiększenie stężenia przeciwutleniaczy we krwi – uważa się, że rezultat ten zawdzięczają bioflawonoidom oraz innym czynnikom znajdującym się w pokarmach (Williams 1999). Co więcej, duże kontrolowane badania nie wykazały żadnych korzyści płynących ze spożywania syntetycznej witaminy C (Sebastian i in. 2003).

Innym przykładem jest czysta naturalna witamina E, która zgodnie z wynikami badań jest trzykrotnie bardziej skuteczna niż syntetyczna witamina E.

Wnioski te nie ograniczają się wyłącznie do witamin C i E, a mają zastosowanie do wielu innych witamin, jak dowiedziono w licznych badaniach naukowych (Traber i in. 1998; Thiel 2000;  Chick  1940;  McCormick  1999;  Murray  i  Anderson  1995;  Kanno  i in.1991).

 

Biodostępność witamin syntetycznych w porównaniu z witaminami organicznymi

Ludzkie ciało nie wyewoluowało na tyle, aby w odpowiedni sposób wykorzystywać witaminy, które mają inną budowę niż naturalne witaminy uzyskiwane z pełnowartościowych pokarmów. Fizjochemiczna forma składnika odżywczego - struktura oraz budowa, którą zna ciało, w porównaniu z produktem syntetycznym, do wykorzystywania którego ciało nie jest przystosowane - to główny czynnik, jeśli mówimy o biodostępności (Maccrae i in. 1993). Organizm ludzki nastawiony jest na przyjmowanie pełnowartościowych witamin, ponieważ wszystkie witaminy, minerały, przeciwutleniacze oraz enzymy działają synergistycznie, odżywiając organizm w sposób, którego potrzebuje, aby uzyskać optymalny stan zdrowia. W przypadku witamin syntetycznych organizm wchłania wyłącznie niewielki odsetek

witamin, np. w ich wyizolowanej formie, którą wykorzystuje w jeszcze mniejszym stopniu, zatem ich biodostępność jest znacznie ograniczona. Najlepszą biodostępność można znaleźć w pełnowartościowych produktach spożywczych. Dlatego też witaminy organiczne pochodzące z pełnowartościowego pożywienia z reguły cechują się znacznie większą biodostępnością niż witaminy syntetyczne (Vinson i Bose 1983; Vinson und Bose 1989).

 

Efekty uboczne witamin syntetycznych w porównaniu z witaminami organicznymi

Witaminy syntetyczne są nie tylko mniej aktywne i cechują się mniejszą bioaktywnością niż witaminy organiczne pochodzące z pełnowartościowego jedzenia. Kolejny poważny problem pojawia się, gdy witaminy syntetyczne powodują więcej szkody niż pożytku. Często wskazywano na fakt, że witaminy syntetyczne miały działanie toksyczne, gdy były spożywane w nadmiarze.

Na przykład spożywanie syntetycznej witaminy A ma związek m.in. z anemią, infekcjami układu oddechowego oraz marskością wątroby (Fallon  i Boyer  1990). Wiadomo, że syntetyczny beta karoten zwiększa ryzyko zachorowania na raka płuc u palaczy oraz ludzi narażonych na działanie substancji rakotwórczych znajdujących się w środowisku (Paolini i in.  2003). Istnieją badania dowodzące, że spożycie syntetycznej witaminy A w ilości większej niż 10  000  j.m.  dziennie  zwiększyło odsetek występowania wad wrodzonych, natomiast spożycie naturalnej witaminy A w pokarmach (w tym betakarotenu jako prekursora) nie miało takiego działania (Rothman i in. 1995). W badaniu na zwierzętach ustalono, że syntetyczna witamina A w postaci octanu retinylu w znacznym stopniu zmniejszyła wykorzystanie witaminy E (Schelling i in. 1995); działanie takie nie miało miejsca w przypadku naturalnej witaminy A (Ross 1999). Syntetyczna postać witaminy E ma związek z reakcjami alergicznymi, nadmiernym krwawieniem, zwiększonym stresem oksydacyjnym, nadciśnieniem oraz krótszą długością życia; syntetyczna witamina K ma związek z uszkodzeniami oraz nowotworami wątroby, syntetyczna witamina D z chłoniakami; syntetyczna witamina C niszczy mięśnie (Gomez-Cabrera i in.2008). Nadmiar syntetycznej witaminy B1 może obniżać poziom pozostałych witamin z grupy B; nadmiar syntetycznej witaminy B3 oraz B6 może prowadzić do uszkodzeń wątroby.

Zagrożenia te wynikają z nienaturalnie wysokiego stężenia witamin syntetycznych.  Ludzkie ciało jest zaprogramowane, aby wykorzystywać witaminy nie w maksymalnym, lecz w optymalnym stopniu (czasami poniżej minimalnego ZDS). Z kolei organiczne witaminy z pełnowartościowych pokarmów nigdy nie występują w zbyt wysokim stężeniu, dostarczane są w formie zrównoważonej, kompletnej oraz są biodostępne. Istnieje bardzo niewielkie prawdopodobieństwo, że witaminy organiczne pochodzące z pełnowartościowych pokarmów zostaną wchłonięte w nadmiarze, dlatego też są one w 100% bezpiecznie i nietoksyczne.

 

Ogólne korzyści zdrowotne płynące ze stosowania witamin syntetycznych w porównaniu z witaminami organicznymi

Dowiedziono naukowo, że spożywanie pokarmów o wysokiej zawartości przeciwutleniaczy ma związek z mniejszym ryzykiem zachorowania na raka oraz choroby układu krwionośnego (Francheschi i in. 1998). Poparty naukowymi dowodami jest również fakt, że spożywanie pokarmów o wysokiej zawartości przeciwutleniaczy jest powiązane ze zmniejszonym ryzykiem zachorowania na chorobę Alheimera (Engelhart i in.  2002). Ponadto badania epidemiologiczne wykazały, że spożywanie owoców oraz warzyw (witamin organicznych) zmniejsza ryzyko zachorowania na choroby przewlekłe. Zaleca się zwiększone spożycie owoców i warzyw, tj. witamin organicznych zwierających wysoki poziom związków fitochemicznych w celu zapobiegania chorobom przewlekłym mającym związek ze stresem oksydacyjnym w ludzkim organizmie" (Chu i in.  2002). Prawdą jednak jest również to, że każde duże badanie kliniczne, w którym wykorzystywano suplementy z wyizolowanymi przeciwutleniaczami, nie wykazało ich pozytywnego działania na raka i choroby układu krwionośnego (Rautalahti i in. 1993; Paolini i in. 2003). Prawdą jest również fakt, że w niedawno przeprowadzonym badaniu "[…] spożycie suplementów witaminy C, beta karotenu oraz witaminy E nie miało większego związku z ryzykiem zachorowania na chorobę Alzheimera [Morris i in. 2002).

Badanie opublikowane w naukowym czasopiśmie Journal of American Association wykazało, że syntetyczna witamina A zwiększała ryzyko wystąpienia śmierci o 16%, beta karoten o 7%, a witamina E o 4% (Bjelakovic i in. 2007).

 

BENEGANIC – w 100% organiczny produkt ze Szwajcarii

Musimy zaakceptować fakt, że tworzenie życia jest procesem, którego człowiekowi nigdy nie uda się powielić; jest to zadanie przekraczające możliwości ludzkiego umysłu. Dlatego też organizmy żywe, ich pochodząca od nich żywność organiczna, mogą być stworzone wyłącznie przez naturę. Fakt ten wyjaśnia również, dlaczego witaminy pochodzące z naturalnie występujących źródeł są o wiele bardzie skuteczne w mniejszych stężeniach niż witaminy syntetyczne; dzieje się tak z prostego powodu: ciało może łatwo przyswoić pochodzące z nich składniki odżywcze i to bez toksycznych skutków ubocznych witamin syntetycznych.

W odpowiedzi na te fakty oraz przekonujące dowody naukowe dotyczące problemów nieodłącznie związanych z witaminami syntetycznymi, w trwającym rok procesie stworzono BENEGANIC jako produkt multiwitaminowy pochodzący z występujących naturalnie ekstraktów pozyskanych z pełnowartościowego pożywienia. Uzyskuje się je poprzez usunięcie z bogatej w składniki odżywcze rośliny wody oraz błonnika w procesie próżniowym bez wykorzystania chemikaliów oraz zapakowania jej w celu uzyskania stabilności. Cały kompleks witaminowy pozostaje nietknięty, zachowując integralność funkcjonalną oraz odżywczą oraz pełen wachlarz wartości odżywczych.

BENEGANIC zawiera wyłącznie witaminy organiczne, składniki odżywcze oraz minerały pochodzące z naturalnie występujących pokarmów i roślin.  Co więcej, BENEGANIC posiada certyfikaty ekologiczne, co oznacza, że nie ma on żadnych pestycydów ani dodatków. Również podczas procesu ekstrakcji nie wykorzystywano etanolu, tylko wodę - tj. podczas procesu ekstrakcji nie utracono żadnych właściwości naturalnych.  W przeciwieństwie do wyciągów roślinnych BENEGANIC zwiera standardowe ilości składników.   BENEGANIC jest produkowany w Szwajcarii zgodnie z najwyższymi standardami jakości, np. posiada szwajcarski certyfikat produktu ekologicznego, co oznacza, że produkt jest w 100% ekologiczny –  jest to najwyższy wymóg na świecie.


Literatura

Bjelakovic G, Nikolova D, Gluud LL, Simonetti RG, and Gluud C. Mortality in Randomized Trials of Antioxidant Supplements for Primary and Secondary Prevention; Systematic Review and Meta- analysis. JAMA (2007) 297:842-857.

Budvari S, et al eds. The Merck Index: An encyclopedia of Chemicals, Drugs, and Biologicals, 12 th ed. Merck Research Laboratories, Whitehouse Station (NJ) (1996)

Chick H. Rat study comparing fortified white flour to wholegrain flour. Lancet (1940) 2:511-512

Chu YF, Sun J, Wu X, Liu RH. Antioxidant and antiproliferative activities of common vegetables. J Agric Food Chem. (2002) 50(23):6910-6916

DeCava JA. The Real Truth About Vitamins and Antioxidants. A Printery, Centerfield (MA), 1997

Engelhart MJ, Geerlings MI, Ruitenberg A, et al. Dietary Intake of Antioxidants and Risk of Alzheimer Disease. JAMA (2002) 287(24):3223-3229

Ensminger AH, Ensminger ME, Konlade JE, Robson JRK. Food & Nutrition Encyclopedia, 2nd ed. New York: CRC Press, 1993

Fallon,   MB.,   Boyer   JL.   "Hepatic   toxicity   of   vitamin   A   and   synthetic   retinoids." Journal   of gastroenterology and hepatology 5.3 (1990) 334-342

Francheschi S, Parpinel M, La Vecchia C, Favero A, Talamini R, Negri E. Role of different types of vegetables and fruit in the prevention of cancer of the colon, rectum, and breast.  Epidemiology (1998) 9(3):338-341

Gehman JM. From the Office of the President: Pseudo-Group Once Again Misleading the Naturopathic Field. Official Bulletin ANA, (1948):7-8

Gomez-Cabrera M-C, Domenech E, Romagnoli M, Arduini A, Borras C, Pallardo FV, Sastre J, Viña

J. Oral administration of vitamin C decreases muscle mitochondrial biogenesis and hampers training-induced adaptations in endurance performance1,2,3 American Journal of Clinical Nutrition (2008) 87: (1): 142-149

Hui JH. Encyclopedia of Food Science and Technology. John Wiley, New York, 1992

Kanno, C, et al. Binding form of vitamin B2 in bovine milk: Its concentration, distribution and binding linkage. Journal of nutritional science and vitaminology 37.1 (1991)15-27.

Macrae R, Robson RK, Sadler MJ. Encyclopedia of Food Science and Nutrition. New York: Academic Press, 1993

McCormick DB, Riboflavin. In Modern Nutrition in Health and Disease, 9th ed. William & Wilkins, Balt.(1999):391-399

Morris MC, Evans DA, Bienias JL, et al. Dietary Intake of Antioxidant Nutrients and the Risk  of Incident Alzheimer Disease in a Biracial Community Study. JAMA (2002)287(24):3230-3237

Murray RP. Anderson MR. Natural vs. Synthetic. Mark R. Anderson (1995) A1-2 Nutrition Reports International, 27, no.4, 1983.

Paolini M, Abdel-Rahman SZ, Sapone A, Pedulli GF, Perocco P, Cantelli-Forti G, Legator  MS. Beta-carotene: a cancer chemopreventive agent or a co-carcinogen? Mutat Res (2003) 543(3):195- 200

Paolini M, Abdel-Rahman SZ, Sapone A, Pedulli GF, Perocco P, Cantelli-Forti G, Legator MS. Beta-carotene: a cancer chemopreventive agent or a co-carcinogen? Mutat Res. (2003) 543(3): 195-200

Rautalahti M, Huttunen J. Antioxidants and carcinogenesis. Ann Med (1993) 25:435-441

Ross A. C. Vitamin A and retinoids. In Modern Nutrition in Health and Disease, 9th ed. Baltimore: William & Wilkins, (1999): 305–327

Rothman, KJ., et al. Teratogenicity of high vitamin A intake."New England Journal of  Medicine (1995) 333.21;1369-1373

Schelling, GT et al. Bioavailability and interaction of vitamin A and vitamin E in ruminants."  The Journal of nutrition 125.6 Suppl (1995): 1799S-1803S

Sebastian J, et al. Vitamin C as an antioxidant: evaluation of its role in disease prevention. J Am Coll Nutr (2003) 22(1):18-35

Thiel R. Natural vitamins may be superior to synthetic ones. Med Hypo (2000) 55(6):461-469 Thiel, R. "Vitamins are naturally found in food complexes." ANMA Monito 3.1 (1999): 5-9.)

Traber  MG,  Elsner  A,  Brigelius-Flohe  R.  Synthetic  as  compared  with  natural  vitamin  E   is preferentially excreted as alpha-CEHC in human urine: studies using deuterated alpha-tocopherol acetates. FESB Letters (1998) 437:145-148

Vinson JA, Bose P. Comparative Bioavailability of Synthetic and Natural Vitamin C in Guinea Pigs. Nutrition Reports International (1983) 27, no.4

Vinson J., Bose P, Lemoine L, Hsiao KH. Bioavailability studies. In Nutrient Availability: Chemical and Biological Aspects. Cambridge (UK): Royal Society of Chemistry, (1989) 125–127.

Vinson, JA., et al. A citrus extract plus ascorbic acid decreases lipids, lipid peroxides, lipoprotein oxidative susceptibility, and atherosclerosis in hypercholesterolemic hamsters. Journal of Agricultural and Food Chemistry (1998) 46.4:1453-1459

Vitamin-Mineral Manufacturing Guide: Nutrient Empowerment, volume 1. Nutrition Resource, Lakeport (CA), 1986

Williams D. ORAC values for fruits and vegetables. Alternatives (1999): 7(22):171


 

Wsparcie

Partnerzy

© Copyright 2017 Harper
Projekt i wykonanie - Freeline
Ta strona korzysta z plików cookie. Używając tej strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami Twojej przeglądarki. Możesz dowiedzieć się więcej w jakim celu są używane oraz o zmianie ustawień przeglądarki. Kliknij tutaj »
zamknij

Trwa wysyłanie zgłoszenia. Proszę czekać...

Wiadomość wysłana pomyślnie.

Sprawdź poprawność formularza.

Rejestracja przebiegła pomyślnie. Na Twój adres e-mail przesłaliśmy wiadomość z linkiem aktywacyjnym.