FacebookPinterestInstagramYoutube

Skuteczność witamin syntetycznych i organicznych

Ludzki organizm od milionów lat przyzwyczajony jest do wchłaniania  kompleksów witaminowych z pożywienia. Dzięki temu może optymalnie  przetwarzać witaminy naturalne.

Suplementy organiczne z pełnowartościowych pokarmów są o wiele bardziej skuteczne niż witaminy syntetyczne, ponieważ witaminy pochodzące z pokarmów to witaminy kompleksowe, a nie tylko ich elementy; dostarczają one wszystkie konieczne składniki aktywne, które są niezbędne do optymalnego działania witamin w organizmie.

Za przykład może służyć badanie zlecone przez rząd USA, w ramach którego w badaniu in vivo porównywało działanie pokarmów bogatych w witaminę C (zawierających 80 mg witaminy C) do pokarmów zawierających 15,6 razy więcej wyizolowanego kwasu askorbinowego (1250 mg). Badanie to dowiodło, że pokarmy zawierające witaminę C miały większy wpływ na zwiększenie stężenia przeciwutleniaczy we krwi – uważa się, że rezultat ten zawdzięczają bioflawonoidom oraz innym czynnikom znajdującym się w pokarmach (Williams 1999). Co więcej, duże kontrolowane badania nie wykazały żadnych korzyści płynących ze spożywania syntetycznej witaminy C (Sebastian i in. 2003).

Innym przykładem jest czysta naturalna witamina E, która zgodnie z wynikami badań jest trzykrotnie bardziej skuteczna niż syntetyczna witamina E.

Wnioski te nie ograniczają się wyłącznie do witamin C i E, a mają zastosowanie do wielu innych witamin, jak dowiedziono w licznych badaniach naukowych (Traber i in. 1998; Thiel 2000;  Chick  1940;  McCormick  1999;  Murray  i  Anderson  1995;  Kanno  i in. 1991).

 

Biodostępność witamin organicznych w porównaniu z witaminami syntetycznymi

Ludzkie ciało nie wyewoluowało na tyle, aby w odpowiedni sposób wykorzystywać witaminy, które mają inną budowę niż naturalne witaminy uzyskiwane z pełnowartościowych pokarmów. Fizjochemiczna forma składnika odżywczego - struktura oraz budowa, którą zna ciało, w porównaniu z produktem syntetycznym, do wykorzystywania którego ciało nie jest przystosowane - to główny czynnik, jeśli mówimy o biodostępności (Maccrae i in. 1993). Organizm ludzki nastawiony jest na przyjmowanie pełnowartościowych witamin, ponieważ wszystkie witaminy, minerały, przeciwutleniacze oraz enzymy działają synergistycznie, odżywiając organizm w sposób, którego potrzebuje, aby uzyskać optymalny stan zdrowia. W przypadku witamin syntetycznych organizm wchłania wyłącznie niewielki odsetek

witamin, np. w ich wyizolowanej formie, którą wykorzystuje w jeszcze mniejszym stopniu, zatem ich biodostępność jest znacznie ograniczona. Najlepszą biodostępność można znaleźć w pełnowartościowych produktach spożywczych. Dlatego też witaminy organiczne pochodzące z pełnowartościowego pożywienia z reguły cechują się znacznie większą biodostępnością niż witaminy syntetyczne (Vinson i Bose 1983; Vinson und Bose 1989).

 

Ogólne korzyści zdrowotne płynące ze stosowania witamin organicznych w porównaniu z witaminami syntetycznymi

Dowiedziono naukowo, że spożywanie pokarmów o wysokiej zawartości przeciwutleniaczy ma związek z mniejszym ryzykiem zachorowania na raka oraz choroby układu krwionośnego (Francheschi i in. 1998). Poparty naukowymi dowodami jest również fakt, że spożywanie pokarmów o wysokiej zawartości przeciwutleniaczy jest powiązane ze zmniejszonym ryzykiem zachorowania na chorobę Alheimera (Engelhart i in.  2002). Ponadto badania epidemiologiczne wykazały, że spożywanie owoców oraz warzyw (witamin organicznych) zmniejsza ryzyko zachorowania na choroby przewlekłe. Zaleca się zwiększone spożycie owoców i warzyw, tj. witamin organicznych zwierających wysoki poziom związków fitochemicznych w celu zapobiegania chorobom przewlekłym mającym związek ze stresem oksydacyjnym w ludzkim organizmie" (Chu i in.  2002). Prawdą jednak jest również to, że każde duże badanie kliniczne, w którym wykorzystywano suplementy z wyizolowanymi przeciwutleniaczami, nie wykazało ich pozytywnego działania na raka i choroby układu krwionośnego (Rautalahti i in. 1993; Paolini i in. 2003). Prawdą jest również fakt, że w niedawno przeprowadzonym badaniu "[…] spożycie suplementów witaminy C, beta karotenu oraz witaminy E nie miało większego związku z ryzykiem zachorowania na chorobę Alzheimera [Morris i in. 2002).

Badanie opublikowane w naukowym czasopiśmie Journal of American Association wykazało, że syntetyczna witamina A zwiększała ryzyko wystąpienia śmierci o 16%, beta karoten o 7%, a witamina E o 4% (Bjelakovic i in. 2007).

Podoba ci się produkt? powiadom znajomych

Wsparcie

Partnerzy

© Copyright 2017 Harper
Projekt i wykonanie - Freeline
Ta strona korzysta z plików cookie. Używając tej strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami Twojej przeglądarki. Możesz dowiedzieć się więcej w jakim celu są używane oraz o zmianie ustawień przeglądarki. Kliknij tutaj »
zamknij

Trwa wysyłanie zgłoszenia. Proszę czekać...

Wiadomość wysłana pomyślnie.

Sprawdź poprawność formularza.

Rejestracja przebiegła pomyślnie. Na Twój adres e-mail przesłaliśmy wiadomość z linkiem aktywacyjnym.